Čolina živa vatra - Za našeg najpopularnijeg pevača svih vremena Igor
Mandić je svojevremeno napisao da predstavlja "emocionalni prosek
epohe", dok Čola sebe vidi kao izdanak čuvene "sarajevske škole".
Fenomen Zdravka Čolića mnogi su pokušali da proniknu i protumače.
Njegovu pojavu u našem estradnom životu objašnjavali su sa sociološkog i
kulturnog stanovišta. Igor Mandić je, na primer, u njemu video
"emocionalni prosek epohe" i govorio da "Zdravko Čolić služi kao
električni provodnik za nagomilane strasti mlade mase".
Mlad, zgodan, lepo vaspitan, sa ponašanjem antizvezde, Zdravko Čolić je 14. aprila 1972. na "Šlageru sezone" otpevao pesmu "Sinoć nisi bila tu" i tako počeo solističku karijeru.
- Sedamdesetih se u Sarajevu stvorila dobra muzička škola iz koje
su izašli mnogi pevači zabavne i narodne muzike - priča Čola. - Tome je
kumovala dobra produkcija sarajevskog radija i TV. Jer, mogli su da
prođu samo oni koji su komponovali. U Sarajevu nije bilo kao u Beogradu i
Zagrebu, prepeva stranih grupa i favorizovanja strane muzike. Naravno,
čitavu priču pogurao je festival "Šlager sezone". Ne treba zaboraviti ni
festival "Ilidža", na kojem se pevala kvalitetna narodna muzika, a ne
ovo drigi-drigi. Pevači iz Sarajeva su postali svima zanimljivi zbog
dobre energije i pesama.
Tih godina, smatra naš najpopularniji pop pevač svih vremena, Beograd je bio uticajan po stranoj muzici, dok je Zagreb bio više zabavnjački i uvek je postojala borba između beogradskog i zagrebačkog radija i TV.
- A, onda se kao mali miljenik pojavilo
Sarajevo i čuvena "sarajevska škola", čiji sam ja izdanak - objašnjava
Čolić. - Smatram da je "Gori vatra" koju sam otpevao na "Opatijskom
festivalu" 1973. moja najznačajnija pesma. Imao sam posle nje i bolje i
veće hitove, ali ona je ostala moja lična karta. To je pesma koja u
naslovu ima veze sa energijom i temperamentom. Ima veze sa mnom. Bez
obzira na to što se loše plasirala na Evroviziji, bila je veliki hit u
Jugoslaviji. Imala je festivalski aranžman i nije bila tendenciozna
etnopesma kao što je sada trend. Evrovizija je tada bila ozbiljna
manifestacija, gde su pevali "Aba", Klif Ričard, najveća grupa svih
vremena u Španiji "Mosadades"... Drago mi je što sam delimično pripadao
tom vremenu kada su festivali, poput, "Opatije" i "Zagreba" bili kultni.
Poslednja
Čolina festivalska pesma bila je "Živiš u oblacima mala", koju je
otpevao 1977, na Zagrebačkom festivalu. Od tada festivali polako počinju
da gube na važnosti, a pop muzika se okreće long-plej pločama. Svaki
ozbiljan izvođač svoju snagu preusmeravao je na ploče, a festivali su
postali periferni.
Posete Hilandaru
Posete Hilandaru
- Letnje raspuste
provodio sam u Trebinju kod dede po majci. Tu sam se upoznavao sa
domaćim životinjama, hranom, ali i doživeo prva ljubavna iskustva. Bio
sam lepuškast, ali stidljiv. Više su mene ženske gledale i ganjale, nego
ja njih. Da su mogle, očerupale bi me. Bio sam im simpatičan, bar su
tako pričale. Voleo sam da budem u blizini starijih, da učim od njih.
Propevao sam na hercegovačkoj pesmi, koja se zove ganga. Znao sam da sa
ujacima pevam "Oj, devojko Milijana, ne šetaj me planinama", da pustim
glas i previjam - kaže Zdravko.
Hilandar
- Posle koncerta na
Marakani otišao sam na Hilandar. Ne da se odmorim ili produhovim, više
je to bila slučajnost. Sedeo sam sa ekipom u lokalu kada je moj drug
Kiza predložio da odemo na Hilandar preko društva poštovaoca Svete gore
Atoske, čiji sam ja član. Izvadio sam svetogorsku vizu i krenuo. Ostao
sam sedam dana. Kao i svaki drugi čovek koji tamo dođe, pripomagao sam
bratstvu manastira. Obično se pomaže oko obroka, tako da sam ja
sakupljao tanjire u blagovaonici. Ono što mi je bilo veoma interesantno
je pevanje ruskih monaha u manastiru Pantelejmon. Taj manastir je nekad
bio ogroman sa mnogo monaha, a pedesetih godina je bio pred zatvaranjem.
Oduševilo me je pevanje tih starih ruskih monaha koji imaju više od 80
godina i izgledaju kao duhovi. Voleo bih da opet odem tamo i čujem ih -
priča Čola.
No comments:
Post a Comment